Sann entreprenör

I mars månad år 1979 startade Stefan Blomqvist och Kenneth Ohlsson upp sin verksamhet som en allbilsverkstad i lokaler på Kungsängsvägen 4 i Uppsala.

Namnet Bé Os blev till genom de bådas efternamn, Stefan var den drivande till att starta upp bolaget då fordon var hans största intresse, Kenneth hade en utbildning inom handel och även han ett intresse för fordon och de delade till en början upp delar av arbetsuppgifterna, då Kenneth hade utbildningen inom handel skulle han sköta bokföringen och Stefan reparerade bilarna.

I med starten blev de auktoriserade för två bilmärken som var Vaz/ Lada och Daihatsu och året efter ännu en auktorisation för Isuzu, man anställde då en person för att hinna med.

1983 tog man in ännu en anställd och man var nu fyra man som arbetade i bolaget.

Lokalen var mörk och liten med bara två portar och fyra liftar, kontoret fick agera kundmottagning med in och utlämning av bilar över ett av skrivborden i de trånga utrymmet.

Trasiga bilar var det ingen brist på så Stefan och Kenneth jobbade dag och natt för att få ihop jobben inom rimlig tid till sin kunder, de krävande arbetspassen och de hårda engagemanget som krävdes för att driva företaget gjorde att Kenneth tappade inspiration för sitt arbete och sina åtaganden, han uteblev med och mer från företaget, arbetsplatsen och sina uppgifter, de resulterade i att de administrativa och bokföringen lades på hög då Stefan hade fullt upp att reparera bilar, ta emot kunder och utföra de dagliga arbetet i verksamheten.

Revisorn skönstaxerade bolaget två år i rad och Stefan fick stå upp mot både skatteverket och kronofogden samtidigt som Kenneth lyste med sin frånvaro.

1984-1988 var tuffa år för Stefan och för bolaget då Kenneth blev sjuk och var inte närvarande alls längre, 1988 fick Stefan veta att hans tidigare kompanjon rest utomlands, samtidigt som Stefan satt med stora skulder som skulle betalas.

Slutligen fick Stefan hjälp av banken att lösa ut sin frånvarande kompanjon och en plan för at betala tillbaka skulderna som bolaget drabbats av under dessa år.

Från 1989 driver Stefan envist bolaget vidare med alla dessa utmaningar från en annan tid och blev i början av 90-talet även auktoriserad för märket Rover.

Dessa auktorisationer Vaz/ Lada, Daihatsu, Isuzu och Rover pågick under några år till märkena dog ut eller blev upptagna av större bolag.

1997 fick man auktorisation för Suzuki och hoppades på en bra försäljning av märket, Stefan har nu byggt upp en stor och trogen kundkrets som bygger på förtroende, kunskap och kvalité.

År 2000 flyttar verksamheten till nya lokaler på Kungsängsvägen/ Björkgatan och man omvandlar bolaget till ett aktiebolag. samma år bygger man upp en plåtavdelning och anställer en plåtslagare, nu består personalen av Stefan själv och fyra anställda och man blir auktoriserade för Subaru.

2002 till kommer ytterligare en auktorisation för Kia och man får nu en helt ny kundkrets att ta hand om och man behöver då anställa fler tekniker och administrativ personal för att driva verksamheten. Försäljningen av Kia går bra och vagnparken växer med en rasande fart och lokalerna är snart för små.

2010 flyttar man verksamheten ännu en gång, denna gång till helt nybyggda lokaler på Svederusgatan 5 som man delar med Upplands bilforum som säljer Kia.  Trots de tunga åren på den ekonomiska sidan besitter man detta år högsta kreditvärdighet i form av trippel A.  Personalstyrkan består av ca 14 anställda och man får strukturerar upp verksamheten med ruiner, ledningsgrupper och olika arbetsområden för personalen och lägger i samband med flytten ner plåtavdelningen.

2012 blir bolaget utsedd till ett av Sveriges Gasell företag av Dagens industri vilket bland annat innebär att man måste ha offentliggjort minst fyra årsredovisningar och under samma period minst fördubblat sin omsättning.

2013 tar man upp auktorisation för Mercury båtmotorer och stöldmärkning av båtmotorer från Securmark.

Åren 2013-2015 omsätts en del personal i samband med den snabbt växande verksamheten, man har svårt att hitta passande personal som värdesätter företagets värderingar och riktlinjer.

2016 verkar allt falla på sin plats och man har nu skapat en modern och unik arbetsplats i familjeanda där alla jobbar hårt för att uppnå gemensamma mål, bevara och måna om företagets grundvärderingar, en personalstyrka som vill utveckla branschen och företaget och står på tå för att ta sig an nästa utmaning.

Ett stort fokus riktas nu även på digitalisering, marknadsföring och att göra verksamheten transparent för omgivningen. Ett nytt koncept med att starta upp en företagsblogg som drivs av Lina Blomkvist som är dotter till Stefan och uppväxt i bolagets anda. Bloggen blev snabbt populär bland branschkollegor och fått uppmärksammas i olika event inom fordons branschen.

2017 far fram med en rasande fart och, Kia och Subarus vagnpark växer och verksamheten kräver mer personal och snart större lokaler. Stefan är nu 64 år och har givit större delen av sitt liv åt sin dröm, sin dröm om att driva en bilverkstad, där resan och resultatet blev lite mer än han kunnat ana vid uppstarten 1979.

Företaget drivs vidare av Stefan med två av hans tre barn i fronten Micke och Lina som till stor del brås på sin far och vill värna om hans livsverk.

Idag består personalstyrkan av 18 anställda och en 19e på väg in. En arbetsplats i familjeanda och med en vision om att hela tiden vara i framkant både inom teknik och personal.

/ Lina Blomkvist